Expertsessie Makelaardij

Expertsessie Makelaardij

In het proces van het kopen van een woning lopen consumenten tegen veel hindernissen aan. Tijdens de expertsessie met makelaars werd duidelijk welke oplossingen de dienstverlening zouden verbeteren.

Ruis op de lijn
Zaken waar makelaars geregeld tegenaan lopen zijn anonimiseren (geen Burger Service Nummer mogen verwerken maar die wel moeten delen ten behoeve van hypotheekstukken) en gebrek aan kennis rond digitale identificatie en ondertekening (zoals bijvoorbeeld via Docusign).

Maar er is meer ruis op de lijn, bijvoorbeeld wanneer een (ver)koper geen Nederlandse bankrekening heeft, omdat hij/zij hier als expat verblijft. En zijn de aangeleverde stukken compleet en actueel, klopt de kadastrale inschrijving nog, is de omschrijving van rechten volledig en hoe zit het nu precies met bevoegdheden? Dit soort zaken aan de voorkant beter organiseren voorkomt vertraging tijdens het (ver)kooptraject, concluderen de makelaars.

Makelaar goed equiperen
Het zijn doorgaans specifieke zaken die een dossier complex maken. Twijfels over bevoegdheid van de (ver)koper bijvoorbeeld, komen geregeld pas bij de notaris aan het licht. Het gaat dan vaak over ingewikkelde huwelijkssituaties en erfrechtconstructies. Nu kunnen makelaars handelingsbevoegd- en bekwaamheid van cliënten nauwelijks of maar ten dele rechercheren.
Zo’n onderzoek tussentijds voorkomt dat fouten die pas laat in het proces naar boven komen en waarvan terugkoppeling niet gegeven wordt, als ongrijpbare verrassing voor de notaris blijven liggen. Argumentatie waarom een getekende overeenkomst ongeldig wordt verklaard, bereikt de makelaar nu vaker niet dan wel. Bij vaststelling van een koopovereenkomst wordt ondertekening niet streng gecontroleerd omdat ervan uit wordt gegaan dat een ondertekening die kleine onvolkomenheden kent toch al voldoende waarborgen biedt voor zowel de bank als de notaris. Ook komt het voor dat er problemen ontstaan op het moment dat de ontbindende voorwaarden voor financiering verstreken zijn, zonder dat de makelaar op de hoogte is van de status van de financieringsaanvraag.

Maak eind aan papierwinkel
Waar het tekenbevoegdheid betreft zou verplicht inschrijven van een Verklaring van Erfrecht in het Kadaster veel helderheid geven. Informatie van alle erf- en huwelijks-gerelateerde zaken verzameld op één plek is hét antwoord op de soms eindeloze papierwinkel waar makelaars nu doorheen moeten.

Één databank
Ook informatie rond objecten voor aan- en verkoop kan volgens de makelaars efficiënter worden gedeeld om vaart in het proces te houden. Kwesties rond erfpacht zijn nogal lokaal gekleurd. In Amsterdam is erfpacht inzichtelijk – daar maakt immers de notaris een koopovereenkomst op – op locaties buiten de hoofdstad is vaak een grondige juridische check nodig, bijvoorbeeld om beklemrecht (verbod op splitsen) of (in Groningen) claims rond aardbevingsproblematiek te voorkomen. Zoveel informatie over onroerende zaken en lokale regels zou in één databank moeten zitten: een plek waar alle betrokken partijen, ook taxateurs, op basis van één werkelijkheid hun informatie ophalen.

De volgende keer ook meepraten?
Graag zelfs! Voor volgende expertsessies zijn we altijd op zoek naar professionals uit de praktijk: makelaars, financieel adviseurs, medewerkers bij geldverstrekkers, notarissen of notarisklerken. Neem contact op met Leon Roseleur via het contactformulier voor meer informatie.

Uitgelichte artikelen

In gesprek met staatssecretaris Digitalisering

In gesprek met staatssecretaris Digitalisering Categorieën Alles Events Nieuws Onderzoek Uitgelicht Donderdag 7 december was Zorgeloos Vastgoed te gast bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koningsrelaties om met de staatssecretaris digitalisering Alexandra van Huffelen in gesprek te gaan. Het ging over de ontwikkeling van de eIDAS Wallet, digitale identiteiten en regie op gegevens in

2024: Together in the Fast Lane

2024: Together in the Fast Lane Categorieën Alles Events Nieuws Onderzoek Uitgelicht Veel afstemmen, expertsessies, werkgroepen, een geupdated afsprakenstelsel, een verder uitgebreide taxonomie en de oprichting van de Stichting Zorgeloos Vastgoed. Never a dull moment in 2023. Maar ook voor 2024 verwachten we actie én resultaat. Samen met de initiatiefnemers en vele leden uit de

Werk mee aan tests overheid

Werk mee aan tests overheid Categorieën Alles Events Nieuws Onderzoek Uitgelicht Werk samen met ons aan Regie op Gegevens en een onderzoek naar de impact van wallets De komende periode gaan we samen met het overheidsprogramma Regie op Gegevens een aantal experimenten uitvoeren om ervoor te zorgen dat gegevens vanuit de overheid beter en gemakkelijker

Schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws rond Zorgeloos Vastgoed? Schrijf in voor de nieuwsmail en we houden je 4x per jaar op de hoogte van alle ontwikkelingen. Je kunt ons natuurlijk ook volgen op LinkedIn.