Een huis kopen moet vooral leuk zijn

Een huis kopen moet vooral leuk zijn

Het regelen van een hypotheek wordt een steeds ingewikkelder proces met veel stappen, disciplines en wet- en regelgeving. “Daardoor zit er nogal wat spanning op en dat is jammer. Het kopen van een huis moet vooral leuk zijn” vindt Carla Hidding van Aegon Hypotheken. Als innovatiemanager bij Aegon Hypotheken bijt zij zich vast in het overzichtelijk maken van het proces rond bronnen, brondata en alles wat meer efficiëntie en comfort voor klanten en adviseurs oplevert. Bijt Aegon zich ook graag vast in Zorgeloos Vastgoed? Carla beantwoordt onze 6 vragen.

1  Hoe en waarom is Aegon betrokken bij Zorgeloos Vastgoed?
“We zijn al vanaf het begin, nu twee jaar, betrokken bij HDN (Hypotheken Data Netwerk, de digitale transportband voor alle benodigde stukken, red.) in verband met verwerking van brondata. Hierin zoeken we samen met onder andere ABN AMRO, ING en RABO naar antwoorden op de vraag wat nodig is om brondata slimmer te combineren. Hoe kun je dat organiseren, hoe kunnen we het proces samen versnellen? In feite is dat dezelfde missie waar Zorgeloos Vastgoed al vier jaar mee bezig is, gericht op de woningmarkt.

2  Wat maakt het zo moeilijk?
“Het is een complex geheel, zien we in de praktijk. De klant moet steeds meer stukken aanleveren, steeds weer dezelfde gegevens verzamelen waarbij de verschillende aanvragers binnen het traject vaak nét iets anders of iets extra’s vragen. Dat kan beter, sneller en klantvriendelijker. Voor een nieuw huis is een hypotheek nodig, daar kom je niet omheen. Maar dat zo’n traject zo ingewikkeld, stressvol en vaak frustrerend is maakt het kopen van een woning niet leuker.”

3  Wat zou je liever vandaag als morgen geregeld zien?
“Op dit moment is het lastig een uniforme manier van data te kiezen. Daarin zit de uitdaging! Alle partners hebben een eigen visie over wat en op welke manier zij stukken willen ontvangen. Daar moeten we een betere, uniforme manier voor vinden. Sommige partijen vinden dit soms lastig, misschien uit concurrentieoverwegingen? Ik denk dat het belangrijker is te kijken naar de gemene deler die nodig is om zaken voor de klant beter te regelen.”

4  Wat is de grootste uitdaging volgens jou?
“Elke specialist heeft specifieke wensen en richtlijnen. Zo heeft een notaris weer andere uitdagingen dan een hypotheekverstrekker. Waar het om draait is dat we elkaar beter moeten leren kennen om een beeld en vooral meer besef van de uitdagingen te krijgen. Als we dat goed doorgronden zijn we op de goede weg, dan weet ik zeker dat processen makkelijker en sneller zullen verlopen.”

5  Wanneer verwacht je dat Aegon werkt met de digitale koopovereenkomst?
“Het tekenmoment van een hypotheek is een belangrijk en feestelijk moment voor de klant. Dat zal zo blijven, een digitale koopovereenkomst doet daar niets aan af. Het mooie van een digitale versie is dat deze een vaste structuur heeft, dat hij transparant is en alleen zaken omvat die relevant zijn. Niet relevante zaken zijn doorgehaald. Zo’n digitaal document dat op alle plekken dezelfde basis en look & feel heeft is sneller te doorgronden. Door de betrokken partners in het traject én natuurlijk door de klant. De digitale koopakte is er al maar alle data rond het hypotheekproces digitaal delen binnen de keten via HDN moet nog worden afgerond. We zullen daarvoor samen afspraken moeten maken over welke velden nodig zijn voor een hypotheekakte. Het bouwen van het systeem is niet zo zeer tijdrovend, de tijd zit meer in de keuzes die vooraf moeten worden gemaakt. Belangrijk vind ik dat kwaliteit voor snelheid gaat, we moeten dit samen goed en zorgvuldig doen.”

6  Wat drijft je persoonlijk voor dit onderwerp?
(lachend) “Het is voor mij reden om uit bed te komen. Een huis kopen moet leuk zijn. Gedoe met verzamelen van gegevens die vaak dubbel of nét even anders moeten worden aangeleverd om de hypotheek te regelen vormen een domper. Het kan beter en makkelijker voor de klant. Daar gaan we voor zorgen met de hele keten, alle partners die betrokken zijn. Alleen is geen, alleen kom je helemaal nergens.”

Uitgelichte artikelen

Zijn betere afspraken dé oplossing voor de (aanstaande) woningeigenaar?

Zijn betere afspraken dé oplossing voor de (aanstaande) woningeigenaar? Categorieën Alles Events Nieuws Onderzoek Uitgelicht Ja! Met betere afspraken binnen de keten kan het proces van koop en verkoop voor aanstaande woningeigenaren soepel worden gemaakt. Dat is precies waar de woningmarkt baat bij heeft. Zorgeloos Vastgoed verzamelde tijdens expertsessies alle hick-ups in het aan- en

Expertsessie Makelaardij

Expertsessie Makelaardij Categorieën Alles Events Nieuws Onderzoek Uitgelicht In het proces van het kopen van een woning lopen consumenten tegen veel hindernissen aan. Tijdens de expertsessie met makelaars werd duidelijk welke oplossingen de dienstverlening zouden verbeteren. Ruis op de lijn Zaken waar makelaars geregeld tegenaan lopen zijn anonimiseren (geen Burger Service Nummer mogen verwerken maar

Expertsessie notariaat

Expertsessie notariaat Categorieën Alles Events Nieuws Onderzoek Uitgelicht In het proces van het kopen van een woning lopen consumenten tegen veel hindernissen aan. In de expertsessie van het notariaat gaven de experts aan welke oplossingsrichtingen bijdragen aan soepele dienstverlening. Verbeter kwaliteit data-uitwisseling Steeds vaker krijgen notarissen te maken met cliënten van niet-Nederlandse afkomst. Nogal eens

Schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws rond Zorgeloos Vastgoed? Schrijf in voor de nieuwsmail en we houden je 4x per jaar op de hoogte van alle ontwikkelingen. Je kunt ons natuurlijk ook volgen op LinkedIn.