Alleen de praktijk leert wat (niet) werkt

Alleen de praktijk leert wat (niet) werkt

Een spannende fase breekt aan: de real life-test, het eerste halfjaar van 2022. Wat verwacht programmanager Leon Roseleur ervan? ‘De eerste indruk is enorm belangrijk.’

Het afsprakenstelsel 1.0 wordt de komende tijd real life getoetst. In de praktijk van betrokken partners, om precies te zijn. ‘De eerste indruk is enorm belangrijk,’ zegt programmanager Leon Roseleur van Zorgeloos Vastgoed. ‘Deze uitrol willen we met de grootste zorgvuldigheid uitvoeren in de eerste helft van 2022.’

Spannendste deel
Ook bij Zorgeloos Vastgoed geldt: zelfs de beste bedoelingen en groot enthousiasme kunnen met een haperend systeem om zeep worden geholpen. ‘Daarom vragen we alle betrokken partijen om de implementatie te toetsen. Door echt met het stelsel aan de slag te gaan, komen kinderziektes tijdens deze testfase aan het licht. Als je het over het meest spannende deel van het traject hebt, is het dit wel. Dit is de proof of the pudding, hier komt alles samen en wordt duidelijk of partners bereid zijn echt stappen te zetten. De uitkomst van deze toets is ook bepalend voor de snelheid waarmee we het stelsel uiteindelijk kunnen invoeren. Het zijn best grote veranderingen, doe je dat ineens of knip je het op in kleinere stappen?’

Kleine kantoor om de hoek
Dat het digitale afsprakenstelsel veel impact zal hebben, beseft Roseleur ook. ‘Kadaster, KNB, NVM en HDN bedienen samen duizenden dienstverleners in het vastgoed. Uiteindelijk zal de hele branche hiermee werken.  Ook het kleine makelaarskantoor op de hoek van de straat krijgt ermee te maken.’

Opmaat naar groter
‘De timing, dat is nu de grootste uitdaging voor ons. We willen in kleine haalbare stapjes ons einddoel bereiken: ontzorgen van de consument bij aan- en verkoop van vastgoed door als keten beter samen te werken. Een groot aantal partijen werkt mee aan de test. Dat zie ik als de opmaat naar meer. Als het lukt om het stelsel komend jaar goed neer te zetten, is de basis gelegd en kunnen we meer partijen aanhaken en nieuwe afspraken en gegevensdiensten introduceren.’

Voelbaar vooruit
Dat de gehele branche in korte tijd omschakelt lijkt vooralsnog niet aan de orde. Roseleur rekent op een adoptietijd van 4,5 jaar. ‘Daarin moet je realistisch zijn, vinden we. Hoewel het stelsel vrij toegankelijk is en wij support bieden, vergt het wel tijd en capaciteit bij softwareleveranciers. Toch verwachten we dat zodra successen zichtbaar worden, steeds meer bedrijven zullen aanhaken. Dan wordt voelbaar dat iedereen binnen de sector met het digitale afsprakenstelsel geholpen is. En de klant bovenal.’

Uitgelichte artikelen

Een huis kopen moet vooral leuk zijn

Een huis kopen moet vooral leuk zijn Categorieën Alles Events Nieuws Onderzoek Uitgelicht Het regelen van een hypotheek wordt een steeds ingewikkelder proces met veel stappen, disciplines en wet- en regelgeving. “Daardoor zit er nogal wat spanning op en dat is jammer. Het kopen van een huis moet vooral leuk zijn” vindt Carla Hidding van

Zijn betere afspraken dé oplossing voor de (aanstaande) woningeigenaar?

Zijn betere afspraken dé oplossing voor de (aanstaande) woningeigenaar? Categorieën Alles Events Nieuws Onderzoek Uitgelicht Ja! Met betere afspraken binnen de keten kan het proces van koop en verkoop voor aanstaande woningeigenaren soepel worden gemaakt. Dat is precies waar de woningmarkt baat bij heeft. Zorgeloos Vastgoed verzamelde tijdens expertsessies alle hick-ups in het aan- en

Expertsessie Makelaardij

Expertsessie Makelaardij Categorieën Alles Events Nieuws Onderzoek Uitgelicht In het proces van het kopen van een woning lopen consumenten tegen veel hindernissen aan. Tijdens de expertsessie met makelaars werd duidelijk welke oplossingen de dienstverlening zouden verbeteren. Ruis op de lijn Zaken waar makelaars geregeld tegenaan lopen zijn anonimiseren (geen Burger Service Nummer mogen verwerken maar

Schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws rond Zorgeloos Vastgoed? Schrijf in voor de nieuwsmail en we houden je 4x per jaar op de hoogte van alle ontwikkelingen. Je kunt ons natuurlijk ook volgen op LinkedIn.