Zorgeloos Vastgoed pakt inefficiëntie in het aankoopproces van woning aan

Zorgeloos Vastgoed pakt inefficiëntie in het aankoopproces van woning aan

Op dinsdagmiddag 23 juli vond de eerste Ronde Tafel van het initiatief Zorgeloos Vastgoed plaats. De sessie had als doel om samen met professionals uit de vastgoedketen het proces omtrent de koopovereenkomst onder de loep te nemen en mogelijkheden tot een betere klantbeleving te onderzoeken. Makelaars, taxateurs, financieel adviseurs, geldverstrekkers, notarissen en het Kadaster deelden hun ervaringen vanaf het eerste klantcontact tot aan het passeren en inschrijven van de leveringsakte.

Ervaringen in het aankoopproces

Het huidige aankoopproces is in kaart gebracht, waarna gezamenlijk de knelpunten zijn opgenoemd en besproken. Dat is gedaan door de koper en verkoper het proces te laten doorlopen, waarbij ieders rol in het proces uitgebreid is behandeld, van aankoopmakelaar tot aan de bewaarder van het Kadaster. Tijdens deze simulatie ervoer iedereen de soms onpraktische werkwijze, het gemis aan duidelijke afspraken en het gebrek aan zicht op het totale proces. “Het is bijzonder dat niemand echt van elkaar weet wat zij doet voor de consument”, aldus één van de deelnemers. Zo bleek de koper veelvuldig exact dezelfde vragen moest beantwoorden, dezelfde stukken moest aanleveren en vervolgens zich afvroeg wat er van hem verwacht werd.

Behoefte aan verbetering

Aan het einde van de sessie constateerden de deelnemers dat er inmiddels 7 kopieën van de koopovereenkomst in omloop waren. Deze stukken werden vrijwel allemaal geleverd door de koper en worden vaak nog uitgewisseld op papier of via e-mail. Er is een duidelijke behoefte ontstaan voor uniforme afspraken over processen en werkwijze omtrent de koopovereenkomst, zodat zowel de consument als de partijen meer duidelijkheid en zekerheid krijgen.

Richting een toekomstvaste oplossing

Over de toekomstige oplossing zijn de deelnemers het eens: samenwerken aan transparante en betrouwbare informatie-uitwisseling, waarbij iedere partij zijn eigen expertise in het aankoopproces kan inbrengen. Daar gaat Zorgeloos Vastgoed de komende tijd werk van maken, beginnend bij een eerste versie van het afsprakenstelsel. Hiervoor wordt een beroep gedaan op de experts en andere ketenpartners, om gezamenlijk een toekomstvaste oplossing te bedenken en realiseren.

Uitgelichte artikelen

Tijd vliegt, we bestaan alweer vier jaar

Tijd vliegt, we bestaan alweer vier jaar! Categorieën Alles Events Nieuws Onderzoek Uitgelicht Was het niet gisteren dat we proostten op het nieuwe jaar? Nu zitten we alweer halverwege februari en precies vier(!) jaar geleden ging op dit moment ons samenwerkingsverband van start. Want we hadden een plan, wilden samen bouwen aan een zorgeloze woonreis.

Twee releases per jaar

Twee releases per jaar Categorieën Alles Events Nieuws Onderzoek Uitgelicht Om het voor iedereen overzichtelijk te houden werken we vanaf dit jaar met twee releases per jaar van het afsprakenstelsel Zorgeloos Vastgoed. Zo hebben gebruikers van het stelsel voldoende tijd om wijzigingen te implementeren en kunnen we in samenspraak met de markt op vaste tijden

We weten elkaar steeds beter te vinden in de woningsector

'We weten elkaar steeds beter te vinden in de woningsector' Categorieën Alles Events Nieuws Onderzoek Uitgelicht Arthur van de Woestijne, manager dienstverlening NHG, zou liever vandaag dan morgen zien dat de consument regie krijgt over zijn data zodat hij inzicht krijgt in zijn financiële situatie. En dat is precies waar Zorgeloos Vastgoed aan werkt. Hoe

Schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws rond Zorgeloos Vastgoed? Schrijf in voor de nieuwsmail en we houden je 4x per jaar op de hoogte van alle ontwikkelingen. Je kunt ons natuurlijk ook volgen op LinkedIn.

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *